Najlepsze akcje chińskich producentów samochodów
Akcje chińskich producentów samochodów, reprezentujące udziały w dynamicznie rozwijających się firmach, przyciągają inwestorów ze względu na szybki wzrost rynku motoryzacyjnego w Azji oraz agresywną ekspansję na rynki globalne. Ich wartość zależy od innowacji technologicznych (np. baterie LFP, autonomiczna jazda), dostępu do kluczowych surowców (lit, grafit) oraz wsparcia rządowego w ramach strategii „Made in China 2025”. Inwestowanie w ten sektor oferuje ekspozycję na rosnącą dominację Chin w branży EV, choć wiąże się z ryzykiem geopolitycznym i konkurencją z zachodnimi producentami.
- BYD (Chiny) – Globalny lider w produkcji elektrycznych samochodów i baterii, z własnymi zasobami litu. Oferuje modele od miejskich (Seagull) po luksusowe (Han), dominując na rynku azjatyckim.
- NIO (Chiny) – Premiumowy producent EV z innowacyjnym systemem wymiany baterii (BaaS) i flagowymi modelami (ET7, ES8), konkurujący z Tesla Model S w Europie.
- XPeng (Chiny) – Specjalista od zaawansowanych systemów autonomicznej jazdy (XNGP) i przystępnych cenowo EV, eksportujący do Norwegii i Holandii.
- Geely (Chiny) – Właściciel Volvo i Polestar, łączący technologie zachodnie z chińską skalą produkcji, kluczowy gracz w elektryfikacji SUV-ów (Zeekr 001).
Branżę kształtują: chińskie subsydia dla EV (ok. 30% dopłat), ekspansja na rynki Europy (np. BYD w Niemczech) i Ameryki Łacińskiej, oraz przejmowanie zachodnich technologii (np. baterie CATL). Firmy takie jak BYD budują fabryki w Tajlandii i Brazylii, podczas gdy SAIC (właściciel MG) dominuje w segmencie tanich EV w Europie. Wyzwaniem pozostają cła antydumpingowe (UE planuje 25% na chińskie EV) i ograniczenia eksportu grafitu.
Inwestuj w akcje chińskich producentów aut przez eToro – od 200 PLN (50€)!
Główne ryzyka: eskalacja wojen handlowych (USA zakazał dopłat do chińskich EV); nadpodaż na rynku krajowym; sankcje na technologie półprzewodnikowe; oraz spowolnienie w Chinach. Mimo to, chińscy producenci mają przewagę kosztową (ceny nawet 40% niższe niż Zachód) i kontrolują 60% globalnego łańcucha dostaw baterii, co czyni ich akcje atrakcyjnymi długoterminowo.
Warto śledzić rozwój chińskich marek premium (np. Li Auto) oraz ich partnerstwa z europejskimi koncernami (np. BYD-Toyota). Kluczowa będzie też ekspansja technologii „smart cars” zintegrowanych z ekosystemem 5G (Huawei Harmony OS).
W poniższej tabeli znajdziesz przegląd kluczowych chińskich spółek według kapitalizacji rynkowej z aktualną ceną za akcję: Akcje Chińskich Producentów Samochodów — Notowania Na Żywo
| Akcje | Kurs | Zmiana 24h % | Kapitalizacja rynkowa |
|---|---|---|---|
BYD 002594.SZ | 13,54 $ | 1,52% | 126,10 B |
Xiaomi XIACF | 5,32 $ | 2,39% | 138,16 B |
Li Auto LI | 16,67 $ | 2,39% | 16,89 B |
Great Wall Motors 601633.SS | 3,20 $ | 0,57% | 27,37 B |
SAIC Motor 600104.SS | 2,24 $ | 0,51% | 25,75 B |
Chongqing Changan 000625.SZ | 1,64 $ | 0,77% | 16,23 B |
Seres Group 601127.SS | 16,94 $ | 2,35% | 29,51 B |
Geely 0175.HK | 2,21 $ | 3,15% | 22,37 B |
NIO NIO | 5,03 $ | 0,10% | 12,71 B |
GAC (Guangzhou Automobile Group) 601238.SS | 1,17 $ | 1,43% | 11,94 B |
XPeng XPEV | 18,57 $ | 2,24% | 18,15 B |
FAW Car 000800.SZ | 0,954 $ | 1,46% | 4,69 B |
| 1,40 $ | 2,94% | 950,19 M | |
JAC Motors 600418.SS | 6,86 $ | 2,32% | 14,98 B |
Leapmotor 9863.HK | 6,19 $ | 3,68% | 8,80 B |
Dongfeng Motor 0489.HK | 1,14 $ | 0,00% | 9,38 B |
| 0,9925 $ | 4,11% | 85,34 M |
